Vlastivědný
sborník okresů slánského a novostrašeckého, číslo 8 z dubna 1928:
Autobusy
pana Bendáka
Ad. K. (Motyčín):
Doprava autem na trati Kladno-Praha.
Praha, srdce české země, dnes hlavní město samostatného čsl. státu,
poutala k sobě pozornost všech Čechů od nejstarších dob – až podnes.
Šťasten byl ten, kdo do Prahy se dostal;
ten měl po celý život co povídat. Pěkně to vylíčil spisovatel K. Rais v knize
„Pantáta Bezoušek“. Dnes ovšem již to není takovou vzácností, protože
vlak nás tam doveze až třeba od hranic za několik hodin. Ale před 60 lety,
kdy nebylo železnic (Buštěhradská dráha postavena r. 1863, přes Slaný
1873, přes Zvoleňoves r. 1885, přes Brandýsek-Kralupy ovšem již 1855),
byla cesta do Prahy obtížnější. Kdo neměl peněz na dostavník, který
jezdil ze Slaného po hlavní císařské silnici přes Olšany, Brandýsek-Kněževes,*)
ten musil capati pěkně „po svých“ a není divu, že potom často na cestu
tu vzpomínal a zpíval: „Ku Praze je cesta dlouhá.“ **) Však také
silnice od Středokluk do Prahy nejmenuje se zbytečně „Dlouhá míle“.
Když pára zvítězila nad dostavníky (zápas
ten pěkně vylíčil spisovatel Dr. J. L. Hrdina, spolupracovník našeho
„Sborníku“, v povídce „Vojtík“, která byla otištěna v
„Hornickém kalendáři“ z r. 1891), utichl život na císařských
silnicích, a zdálo se, že navždy. Ale byl to jen sen, který trval ovšem 50
let. Když uskutečněno dávnověké přání: jezdit vozem bez koní – a
vynalezen automobil – oživla zas silnice od Slaného ku Praze. Četná auta,
osobní i nákladní, rychlostí předčící vlak, stala se nebezpečnou
konkurencí železnicím, zvlášť od té doby, co povolena byla autobusová
doprava Kladno-Praha. To stalo se roku 1927 od 1. ledna.
Pohodlně jsem se usadil na koženou
lavici a prohlížel jsem zas vnitřek vozu, který je zařízen až přepychově.
Podél stěn jsou 2 dlouhé, koží potažené lavice, na které se sesedne až
30 lidí a tolik asi jich může stát. Ti mohou se držet kožených ok, která
se stropu visí, aby neupadli. Aby cestujícím nebyla zima, hřejí pod sedadly
příjemně elektrická kamínka, a aby netrpěli dlouhou chvílí, pověšeny
jsou tu různé obrázkové časopisy. „Nuže, kdo si přeje, kdo si přeje víc?“
 |
Poslušen
slov s. Pavla: „Všeho okuste, dobrého se držte“, rozhodl jsem se,
že 20. února t.r. (tj. 1928, pozn.MP.) zpáteční cestu z Prahy zkusím
autobusem. Došel jsem na náměstí republiky (bývalé Josefské) a
tam před kasárnami krále Jiřího (dříve Josefská kasárna), již
z dálky jsem spatřil červený ohromný vůz, asi 9 m dlouhý a 2 a půl
m široký, celý kolkolem zasklený. Tabulka Kladno-Buštěhrad-Praha
bez ptaní mi potvrdila, že našel jsem, co hledám. Protože do
odjezdu bylo ještě dost času, prohlédl jsem si důkladně vůz, kterému
nechybělo ani „páté kolo u vozu“, a dal jsem se do řeči s řidičem
(šoférem) vozu. Od něho jsem zvěděl, že vůz ten váží 53 q, je
hnán motorem o 50 koňských silách (50 HP) a má cenu 170.000 Kč. Ke
hnaní motoru používá se místo benzínu nového výrobku z kralupské
rafinerie – dynalkolu.
|
Protože cestující
(pasažéři) znenáhla plnili vnitřek vozu, vešel jsem také dovnitř,
abych nemusel celou cestu stát.
|
Protože vůz byl naplněn a odbila třetí hodina, zahrčel motor vozu,
řidič zasedl k volantu, zatroubil – a celý ten kolos hnul se z místa.
Zatočili jsme se kolem Obecního domu u Prašné brány a Revoluční třídou
přes Štefánikův most a v malé chvíli ocitli jsme se pod Letnou a v Holešovicích,
odkudž Belcrediho třídou dostali jsme se k první zastávce
Dejvice-Bruska. Po celé té cestě budil náš vůz svými rozměry podiv všech
kolemjdoucích Pražanů, pro které auto není přece ničím zvláštním.
 |
Z Brusky
za chvilku jsme vyjeli již z Prahy ven a po státní silnici přes
Vokovice, Liboc, kol Šárky a po Dlouhé míli ke Kněževsi, přes Středokluky,
Makotřasy do Buštěhradu. Byl krásný, sluneční, jasný jarní den
a proto, jak odbočili jsme z Dlouhé míle na silnici k Buštěhradu,
zjevil se před námi celý náš kraj s památným Řípem a
modravým Středohořím v plné své kráse. Po krátké zastávce
v Buštěhradu jeli jsme dále přes Dříň, Kročehlavy; modravé
hory ustoupily začernalým kladenským komínům a ve
4 ¼ hod. odpoledne zastavili jsme na kladenském náměstí. Celá
cesta trvala tedy 1 ¼ hodiny a zaplatili jsme 10.– Kč. |
Letošního
roku doprava značně rozšířena. Denně jezdí devatenáct autobusů
do Prahy, devatenáct z Prahy. První již v 6 hodin ráno,
poslední od Prahy v 1 hodinu v noci. O cestující není
nikdy nouze, protože z Kladna a okolí mnoho lidí dojíždí do
Prahy za svým zaměstnáním.
Jedná se o podobné spojení z Motyčína a ze Slaného. |
Časy se vracejí. Železnice potlačily formany a dostavníky, dnes se
železnicemi závodí auta, elektrika a aeroplany, a přijde doba, které snad
my mladší se dočkáme, že síla páry nahrazena bude silou vydatnější a
levnější. Silnější vítězí.
*)
V 5. čísle IV. Roč. Sborníku byl o tom článek Sv. Čecha.
**) Výměnkář Pospíšil v Hobšovicích
mi vypravoval, jak si chodil do Prahy pro nitě. (Byl krejčím): Ráno brzy vyšel,
před polednem byl v Praze, a když nakoupil, po poledni se vydal zase k domovu.
|