Hostouň, fara
Duchovní správu
obstarává farář.
Patron: probošt
metropolitní kapitoly Pražské.
Místa přifařená:
Hostouň 1290 k., 32 ž., šk. 5tř.; Dolany ¾ h., 303 k., 4 ak.,
4 ž.; Pavlov ½ h., 326 k., 2 ž.; Běloky
½ h., 52 k.; Dobrovíz ¼ h., 631 k.., šk. 2tř.;
celkem: 2602 k., 4 ak., 38 ž.
Z míst přifařených náleží Hostouň, Dolany a Pavlov k polit.
okresu Kladenskému a k soudn. Okr. Unhošťskému, Běloky
a Dobrovíz k polit. a soudn. Okresu Smíchovskému.
Ves Hostouně náležela zprvu ke statkům purkrabství Pražského.
Král Jan z Lucemburka učinil roku 1320 směnu jistých statkův s proboštstvím
pražským z panství Praskoleské; mezi statky tehdáž proboštství
výměnou postoupenými byla také Hostouň.1)
Roku 1352 vyskytá se poprvé zmínka o faře v Hostouni, a
to v registrech desátků papežských; kostel Hostouňský odváděl
30 gr.
Do r. 1373 byl v Hostouni farář jménem Jan, jenž téhož
roku se svolením náměstka proboštova Jana řečeného Kluka místo
své směnil s Martinem, farářem u sv. Martina ve zdi ve Starém
městě Pražském 2).
Farář Martin koupil roku 1375 pro kostel Hostouňský knihy
missál a viaticus za 8 kop grošů, jež byl předešlý farář Jan
zaplatil jakožto dluh svůj kostelu Hostouňskému 3).
Martin byl v Hostouni farářem, když tu roku 1380 vykonal
visitaci arcijáhen Pražský Pavel z Janovic. Tehdáž byl tu
pomocným knězem Martin z Nové Plzně. 4)
Roku 1453 Vaněk Koruna, měšťan Starého města Pražského,
odkázal zlaté a stříbrné náčiní, aby z toho byl pořízen
kalich do kostela v Hostouni, »a kněz toho kostela i sousedé tak
s tím zavázáni byli, aby kalich ten nikdy od kostela toho odjímán
nebyl, ale při něm a té osadě věčně zůstal« 5)
V XVI. stol. spravovali farnost Hostouňskou kněží strany
podobojí: roku 1530 kněz Jiřík 6); roku 1550 kněz Jan
Varhaník, jenž byl od faráře Hostivického obžalován, že nechal
nejsv. Svátost v monstranci a v pixidě po 16 neděl 7); roku 1562 kněz Matouš z Telče 8)
Roku 1561 probošt Jindřich Scribonius (Píšek) z Horšova
zaslal arciknížeti Ferdinandovi prosbu, aby Hostouňští, kteříž
byli krupobitím o úrodu přišli, od berně na čas byli osvobozeni. 9)
Roku 1589 byl v Hostouni farářem utrakvistický kněz Oldřich
Kolinský. Toho stihala dolejší konsistoř pro nezaplacení jakéhosi
dluhu a hrozila mu, že podá naň žalobu proboštovi, jestliže
nezaplatí.
Probošt Pontán z Braitenberka dosadil roku 1599 do Hostouně
kněze katolického, Jana Loczinku, což Hostounští těžce nesli; také
obyvatelé přifařených Dolan, kterážto ves náležela universitě,
na to si stěžovali. 10)
K popudu Ludmily Bezdružické, majitelky panství Středokluckého,
Dobrovizští odňali faráři násilně kostelní klíče a nechtěli
pustiti ho do kostela. Na stížnost proboštovu musili Dobrovizští k rozkazu
císařskému ze dne 12. dubna 1608 klíče odvésti do král. České
kanceláře a Loczinku za svého duchovního správce uznati. 11)
Nástupcem Loczinkovým stal se Karel Rubekula, ceremonář probošta
Pontána. Rubekula přidal se však roku 1608 k utrakvistům 12),
začež od probošta Pontána byl fary zbaven.
Od roku 1654 vedl v Hostouni duchovní správu kněz Karel
Vojtěch Melcer (Melcerus), jenž založil nejstarší dochovavší se
matriku Hostouňskou, jíž dal titul »Kniha pamětí, v níž se
popisovati mají jména všech těch, kteřížto při chrámu Páně
sv. Bartoloměje ve vsi Hostouni křtu sv. došli, aneb v stavu
svatém manželském řádně a náležitě potvrzeni byli. Založena
ode mne nížepoznamenaného správce duchovního při témž chrámu Páně
Anno 1654 19. Julii. M. Carolus Adalbertus Melcerus«. Zemřel r. 1661,
načež po něm následoval roku 1663 Ondřej Vrbský a 1668 Augustin
Salát.
Potom zůstala fara Hostouňská nějaký čas bez vlastního
duchovního správce; i ve zprávě z roku 1667 uvádí se mezi
farami neobsazenými. 13)
Ve zprávě, kterou roku 1673 podali komisaři zvolení sněmem k ohledání
far stávajících, jakož i ohledání míst, kde by nové fary zřízeny
býti mohly, praví se, že v Hostouni dům farní zcela nově se
staví, že osada byla administrována z Prahy, že jest tu vše
katolické, a že obyvatelé vykázali se zpovědními cedulkami; počet
těch, kdož zpovídati se mohou, páčí se okrouhle na 1000 duší;
kostel že jest v dobrém stavu a vším potřebným zaopatřen,
také důchody že jsou dostatečné, takže by tu co nejdříve farář
mohl býti dosazen. 14) Duchovní správu v Hostouni
obstarával roku 1677 farář Únhoštský.
Toho roku bylo v Hostouni 205 duší, v Dobrovízi 99,
Dolanech 53, Bělokách 11. V inventáři
z té doby uvádí se mimo jiné: »Kalich s patenou stříbrný
a pozlacený, s znamením pana Šimona Brosiusa« (t.j. probošta
Šimona Brosia).
Teprve roku 1680 obdržela osada Hostouňská zase vlastního svého
faráře Františka Karla Skřivana, 15) jenž tu působil do
r. 1692, načež následoval Ant. František Eliades.
Pod jeho správu náležely také Středokluky, Kněževes, Černovičky,
Malé a Velké Čičovice, Okoř a Třebovisko. Roku 1700 bylo v Hostouni,
Dobrovízi, Dolanech a Bělokách 565 duší
přijímání sv. svátosti schopných, ve Středoklukách a Kněževsi
277, v Černovičkách, Čičovicích, Okoři a Třebovisku 256.
V účtech zádušních kostela Hostouňského z r.
1701 16) zachovalo se poznamenání výdajů na zvony: »Náklad
na velký zvon. Za 5 cent. 16 lib. Zvonoviny nové, počítajíc libru
po 42 kr., i od díla zvonařovi Pražskému dáno 431 zl. 12 kr., za
erb a obraz na zvon řezbáři 5 zl. 27 kr., zpropitné tovaryšům
zvonařským 34 kr., kováři od celého okování zhlaví, z jeho
železa 21 zl., za nový řemen k srdci 45 kr., diskrecí od svěcení
zvonu 3 zl. Menší zvon. Zvonaři od přelití 61 lib. Zvonoviny staré
po 15 kr.: 15 zl. 15 kr., témuž za 243 lib. Zvonoviny nové po 42 kr.
i s dílem 166 zl. 6 kr., za erb řezbářovi 2 zl. 30 kr.,
zpropitné tovaryšům 34 kr., kováři od okování z jeho železa
12 zl. 51 kr., za nový řemen k srdci 18 kr., diskrecí od svěcení
2 zl.«
Po faráři Eliadesovi (†1715) následovali: Adam Jan Mayer
1715 † 1745 (byl před tím kaplanem v Libochovicích, působil v Hostouni
30 let), Šebastián Lausecker 1745 † 1784 (pamětní kniha farní
praví o něm, že byl výborným hospodářem, že neohroženě hájil
práva farní proti jesuitům, majitelům panství Středokluckého, a
že od osadníků zakusil mnohé nesnáze, což jej odradilo od úmyslu
založiti v Hostouni stálé místo kaplanské), Josef Pátek 1785
† 1807, Michael Emanuel Herites 1807 † 1812 (byl to bratr tehdejšího
probošta Václava Vojtěcha Heritesa; před tím byl v letech
1784—1804 děkanem ve Volyni), Frant. Xav. Vavrouš 1812 † 1819,
Karel Herites 1819 † 1826, Karel Engelthaler, dříve farář v Mešně,
1826 † 1840, Josef Hollý 1841 † 1849, Matyáš Šulák 1850 †
1862 (byl kn. arc. Vikářem), Tomáš Mařík, dříve farář v Šárce
1862 † 1866, Jan Novák, dříve farář v Šárce 1866 † 1898,
Jos. Uzel, dříve farář v Klobukách 1898 až 1910 (odešel na
odpočinek), František Heřman (dříve kaplan u sv. Apollináře v Praze)
od 1910.
Roku 1893 dal probošt Dr. Ed. Tersch celý kostel jak uvnitř
tak zevnitř vlastním velikým nákladem opraviti a vyzdobiti. Uvnitř
byl kostel dekorativně vymalován, oltáře a kazatelna oštafírovány;
nový obraz »Sv. Bartoloměj« na hl. oltáři a obraz »Sv. Jan Nep«
na oltáři postranním maloval Emanuel Dítě. Dále byla opatřena nová
křížová cesta, jeskyně s Lourdskou P. Marií a sochy sv. Petra
a Pavla. V pondělí svatodušní dne 22. května 1890 zavítal
probošt Tersch do Hostouně, aby posvětil nové obrazy a oltáře. Byl
slavně uvítán; četné banderium jelo mu v ústrety až do Kněževsi
a všechny spolky s prapory a hudbou súčastnily se uvítání; v Hostouni
zbudovány dvě slavobrány. Vykonav svěcení sloužil probošt Tersch
za přítomnosti kanovníka Krásla a vikáře Kandlera pontifikální mši
sv. Obecní zastupitelstvo odevzdalo šlechetnému dobrodinci diplom čestného
občanství. Odpoledne doprovodilo banderium se všemi spolky církevního
tohoto hodnostáře až do Dobrovíze. Roku 1874 dal probošt Tersch
vlastním nákladem rozšířiti hřbitov, darovav k tomu účelu i
pozemek. Rozšířený hřbitov pak posvětil dne 26. srpna, v neděli
XV. po sv. Duchu 1894 a pronesl při tom krásnou a učenou řeč na
slova »Neplačiž«.
Farní kostel sv. Bartoloměje 17) stojí
uprostřed vsi, obklopen jsa bývalým hřbitovem.
Zbudován byl na počátku
XVIII. století za probošta Daniele Josefa Mayera z Mayernu
(1701—31). |
|
Jest to jednolodní stavba barokní. Závěr presbytáře jest
uvnitř trojboký, zevně zaoblený a má klenbu plackovou. Vítězný
oblouk jest segmentový; nad ním uprostřed spatřuje se znak probošta
Mayera.
Loď jest v rozích zaoblená a má strop plochý s vysokým
fabionem; na stropě vymalováno kassettování, ve fabionu festony.
Hlavní oltář barokní. Uprostřed obraz „Sv. Bartoloměj“,
pěkná práce
E. Dítě. Světec stojí s nožem v pravici,
obrácen jsa k levé straně, kde se mu zjevuje anděl s palmou
v ruce, u nohou světcových v pravo na zemi leží sekyra.
V nástavku jest oválový obraz (postavy po kolena): „P. Marie
s Ježíškem a s hochem sv. Janem“. Na postranních brankách
nové sochy „ Sv. Petr“ a „Sv. Pavel“, roku 1893 z Paříže
objednané.V oblých rozích
lodi po stranách vítězného oblouku stojí dva stejné barokní oltáře
postranní. Na oltáři stojícím na straně evangelijní jest obstojný
obraz „Sv. Barbora“, v nástavci oválový obraz „Sv. Antonín
Pad.“ Na oltáři stojícím na straně
epištolní jest nový pěkný obraz „ Sv. Jan Nep.“ od Em. Dítě,
v nástavku relief Madonny Staroboleslavské.
|
|
|
|
Při boční stěně na straně evangelijní jest oltář s jeskyňkou,
v níž stojí socha Lourdské Madonny z Paříže objednaná.Dříve stával na tomto místě oltář s obrazem „Nanebevzetí
Panny Marie“.
V průčelí západním stojí věž, jež má střechu
cibulovitou s lucernovitou stříškou.
Zvony:
1. původně z roku
1699, přelitý roku 1877 od Jos. Diepolda v Praze, 2. ulitý roku
1704 Ant. Schönfeldem ve Starém městě Pražském, 3. ulitý roku
1744 od Zachariáše Dietricha ve Starém městě Pražském. |
|
Kaple Panny Marie v Dobrovízi 18), vystavěná
v XVIII. století nákladem kolleje sv. Klementa v Praze, jejímuž
semináři sv. Václava statek Středokluky spolu s Dobrovízí náležel.
Nyní patří statek ten a
tudíž i patronát nad kaplí studijnímu fondu. Kaple stojí uprostřed návsi. Jest vystavěna ve slohu barokním. |
|
 |
V půdorysu jest obdélníková, súžujíc se k presbytáři
prohnutými boky. Nad průčelím barokní štít, po stranách vchodu výklenky
s barokními, již porušenými kamennými sochami „Sv. Anna“ a
„Panna Maria“.
Nad presbytářem jest zděná čtyrboká vížka s cibulovitou
a lucernovitou střechou plechem pobitou. V bocích lodi jest po
jednom barokním okně. Presbytář, jenž jest uvnitř pětiboký, má
klenbu polokopulovitou. Loď má klenbu plackovou.
V presbytáři dobrý barokní oltářík s hadovitými
sloupky po stranách; uprostřed zasklený výklenek se sochou, představující
Pannu Marii, ana drží mrtvé tělo Kristovo na klíně. Pod výklenkem
tímto jest vlys se třemi zasklenými schránkami, v nichž jsou
ostatky v dracounových ozdobách. V lodi na straně evangelijní stojí jednoduchá nízká
kazatelna. V pozadí lodi nalézá se dřevěná kruchta.
Prostranství kolem kaple jest ohraženo.
Před vchodem stojí železný litý kříž s nápisem:
„Pochválen buď Ježíš Kristus. Postaveno ke cti a chvále Boží
od J. Š. L. P. 1885.“
Kaple byla roku 1908 opravena zevně a roku 1909 uvnitř nákladem
vlastního zádušního jmění. |
|
Prameny
a poznámky:
1) Srvn. Regesta III., str. 241, čís. 581; Frant. Vacek, Dějiny
Bubenče, Dejvic, Šárky a okolí ve „Sborníku příspěvků k dějinám
král. Hlav. Města Prahy“ II., str. 58, 158.
|
2)
Lib. Conf. II., 88-89, Soudní akta I., 14.
3) Soudní akta I., 133.
4)
Lib. visit. 111 b.
5) J.
V. Šimák v „Methodu“ XXVI. (1900), 110.
6) Borový,
Akta kons. utrakv, str. 52.
7)
Tamtéž, str. 279.
8)
Tamtéž, str. 386
9) Borový,
Akta kons. katol. 304-305.
10)
Winter, Život církevní, 220-221.
11)
Pam. Kniha farní. |
 |
12)
V archivu kapitolním jest pod sign. LXI, 4 přípis
konsistoře utrakvistické tohoto znění: „My administrator a farářové
konsistoře arcibiskupství Pražského pod obojí spůsobou přijímajících
známo činíme tímto listem naším obecně přede všemi, že jest se
ctihodný kněz Karel Rubekula Novo-Pražský k slavný konsistoři
Pražský feria 4. die S. Dortheae 6. Febr. Anno 1608 připojil a k ochraně
i opatrování konsistoře přijat jest a se rukou vlastní v knihy
naše konsistorské podepsal. Tomu na svědomí a důvěrnost pečet naši
menší konsistorskou k tomuto listu jsme přitisknouti rozkázali.
Stalo se v sobotu po Veliké Noci 12. Aprilis letha Páně 1608“
13)
Bílek, Reformace katol. 263.
14)
Zpráva zmíněné komise o kraji Slanském v archivu
metropolitní kapitoly.
15) Ten napsal do
matriky: „Ab hoc anno 1680 ego infrascriptus qua parochus Hostunensis
post 50 annos hic primus …“ Dle toho by fara Hostouňská neměla
faráře od roku 1630, a výše uvedení duchovní Melcer, Vrbský a Salát
byli tudíž jen duchovními správci a ne faráři v pravém slova
smyslu.
16)
Kniha zádušní chrámu Páně Hostounského z let
1701—1712 v archivu metrop. kapitoly.
17)
Srvn. Zd. Wirth, Soupis pam. okr. Kladenského, 58-60.
18)
Srvn. „Smíchovsko a Zbraslavsko“, 216
|
|
|